ДО

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

ХАСКОВО

 

 

                                 ДОКЛАДНА ЗАПИСКА

 

               От  Станислав Дечев– Кмет на Община Хасково

 

 

ОТНОСНО: Одобряване на план-сметка за разходите от такса битови  

                  отпадъци през 2022 г. и определяне размера на такса

                  битови отпадъци за населените места на територията на  

                  община Хасково през 2022 г.

 

 

        Уважаеми ГОСПОЖИ и господа Общински съветници,

 

Представям на вашето внимание предложение за приемане на план-сметка за разходите за дейностите по чл. 66 от ЗМДТ.
В съответствие с изискванията на Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), Община Хасково предоставя на населението услуги по събиране, транспортиране и обезвреждане на битови отпадъци, както и дейности по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Финансирането на услугата се осъществява със средства от приходите от такса за битови отпадъци.
На основание чл. 62 и чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ е издадена Заповед №1858/21.10.2021 г., с която са определени вида на услугите, които ще се извършват на територията на община Хасково през 2022 г., честотата на обслужване на съдовете, местата за обезвреждане на битовите отпадъци и границите на организирано събиране и транспортиране на битови отпадъци на територията на общината.
Заповед №1858/21.10.2021 г. е обявена на 22.10.2021 година на интернет страницата на община Хасково на адрес: https://www.haskovo.bg/article/12734/zapoved-na-kmeta-na-obshtina-haskovo-vav-vrazka-s-chl-62-i-chl-63-ot-zmdt-za-rayonite-i-uslugite-po-smetosabirane-i-smetoizvozvane-koito-shte-se-izvarshvat-na-teritoriyata-na-obshtina-haskovo-prez-2022-godina.
Съгласно чл. 66, ал. 1  от ЗМДТ таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:
1.   Осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци -контейнери, кофи и други;
2.   Събиране, включително разделно на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им;
3. Проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците;
4. Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

При изготвяне на разходната част на план-сметката са използвани анализи и изчисления на предвижданите прогнозни разходи за дейностите по чл.62 от ЗМДТ на база следните приложения:

  1. Приложение №1 – Калкулация на разходите, обвързани с количествата битови отпадъци за 2022 г.;
  2. Приложение №2 - Разходи за сметосъбиране и сметоизвозване от селата в Община Хасково 2022 г.;
  3. Приложение №3 – Разходи на ОП "Екопрогрес" в Дейност "Чистота" през 2022 г.;
  4. Приложение А – План-сметка за приходите и разходите от такса битови отпадъци по чл. 66 от ЗМДТ в община Хасково за 2022 година.

Разходите за предоставяне на услугите ежегодно нарастват, като нараства и размера на отчисленията по чл.60 ал.1 ЗУО и по чл.64 ЗУО, които се дължат при обезвреждане на отпадъците чрез депониране.

Съгласно чл.20, ал.1, т.1к) от Наредба №7 за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, отчисленията по чл.64 ЗУО от 82.00 лв./тон за 2021г., за 2022 г. са в размер на 95.00 лв./тон.

С въвеждането на 01.11.2021г. в експлоатация на Клетка 2 (нова)–РЦТНО-Гарваново, съгласно Заповед №69/01.11.2021 г. на директора на РИОСВ-Хасково, отчисленията по чл.60, ал.1 ЗУО от 3.03лв./тон до сега, вече са определени в размер на 5.87 лв./тон. Елементите, които формират разходната част на план-сметката от такса битови отпадъци, са, както следва:

 

І. Осигуряване на съдове за съхранение на битови отпадъци

  • Към настоящия момент на територията на общината са разположени и се обслужват:
  • 1450 бр. контейнери тип „Бобър“ с вместимост 1,1 м3;
  • 2145 бр.кофи с обем 120 л.;
  • 692 бр. съдове за пепел;
  • 903 бр. кошчета за отпадъци.

Същият брой съдове се предвижда да бъде запазен и през 2022 г. Задължение на сметосъбиращата и сметоизвозваща фирма е да ги осигури и поддръжа във функционално състояние, което е вменено по силата на договорните взаимоотношения, с изключение на съдовете за пепел и кошчета за отпадъци. За последните не се предвиждат разходи за придобиване през 2022 г.

ІI. Събиране на битови отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за транспортирането им  и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци

  • Стойностите са предвидени съгласно  действащите към момента договори, сключени по  реда на ЗОП с външни изпълнители за дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на територията на общината. Договорът за предоставяне на услугата в селата на територията на общината изтича в края на първото полугодие на 2022 г. С цел подобряване качеството на услугата се предвижда увеличаване кратността на сметосъбирането, което води до  прогнозно увеличение с 20%  на стойността за извършване на услугата. Съгласно чл. 163 а от ЗДДС по тези дейности община Хасково има ангажимент за самоначисляване и заплащане на ДДС върху фактурираните суми.
  • Прогнозната стойност на разходите за осигуряване на услугата възлиза на 3 488 400 лв., в които е включен самоначислен ДДС по силата на чл. 163а от ЗДДС.

 

ІІI. Третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други

  • За експлоатация на Регионален център за третиране на неопасни отпадъци в землището на с. Гарваново се предвиждат 1 467 860 лв. с включен ДДС. Планираните стойности са изчислени на база прогнозните количества отпадък от Община Хасково за годината /25 500 т./ и утвърдените по силата на сключения договор цени на извършваните дейности по експлоатация.
  • По силата на нормативните изисквания и на база действащото комплексно разрешително №356 – Н1/2012 г. и решение №356- Н1-I0-A1/2020 г. за актуализация е необходимо извършването на следексплоатационен мониторинг на закритите две клетки на депото. Предвидени са средства за годината в размер на 12 000 лв. с ДДС. 
  • За дейности по почистване на нерегламентирани сметища в рамките на общината, след обявяване на процедура по ЗОП, се предвиждат 180 000 лв. с включен ДДС. В резултат се планира почистването на около 2 000 тона битов отпадък. Посоченото количество ще рефлектира и върху стойността на разходите за експлоатация на  регионалния център за битови отпадъци, както и в последствие дължимите отчисления за депониране през 2022 г.
  • Съгласно актуализираната Наредба 7/2013 г. за реда и начина за изчисляване  и определяне размера на обезпеченията и отчисленията изисквани при депониране на отпадъци, отчисленията чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците, община Хасково внася средства по индивидуална партида в РИОСВ, както следва:

- по чл. 60 - 5.87 лв./тон;

- по чл. 64 - 95 лв./тон.

Очакваното количество депониран отпадък за Община Хасково е в размер приблизително 22 000 т., което в парично измерение представлява 2 219 140 лв.

  • До края на 2021 г. ще стартира процедурата за избор на изпълнител по реда на ЗОП за обект „Закриване, включително биологична и техническа рекултивация на клетка 1 в РЦТНО, с.Гарваново“. Съгласно нормативните изисквания след изчерпване на капацитета на клетката за депониране на отпадъци следва да се предприемат действия по закриване й, включително биологична и техническа рекултивация. Прогнозната стойност на инвестиционния обект възлиза на 1 624 000 лв. За осигуряване на финансов ресурс община Хасково ще използва преходен целеви остатък в размер на 267 920 лв., който е в следствие на изтеглени от партидата ни в РИОСВ 613 503 лв. Планирани са още 617 120 лв. постъпления от Община Димитровград и Община Минерални бани в качеството им на ползватели на клетката, с които да се финансира осъществяването на обекта. Пропорционалното разпределение между полагащите се разходи за рекултивация, изчислено на база на население между собственик на РЦТНО и ползватели, е 62:38.
  • Необходимо е извършване на актуализация на инструкциите и изискуемите документи по условията от Комплексно разрешително № 356/Н-1/2012 г. за РЦТНО в с. Гарваново. Прогнозната стойност на дейността е в размер 30 000 лв. с включен ДДС;

IV. Поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване

  • Дейност "Чистота" в ОП "Екопрогрес" включва почистването и поддържане на териториите за обществено ползване, които са извън обхвата на договорите с външните изпълнители. Основната част от разходите тук са за възнаграждения и осигурителни вноски, които са силно зависими от държавната политика по доходите. Към настоящия момент не е известна промяна на минималната работна заплата,поради което  планирано стандартен ръст на брутните възнаграждения с 10 %. Утвърдената численост на персонала в дейността е 116 бр. Част от средствата, които ще бъдат предоставени, са предназначени за обновяване на остарялата техника. Общият размер на предвидения ресурс за осъществяване на дейност „Чистота“ в общинското предприятие е 1 950 000 лв. Рекапитулация на планираните средства по единна бюджетна класификация е представена в Приложение № 3 към докладната записка;
  • Дейностите по метене, миене и снегопочистване на улиците в град Хасково се осъществяват от външни изпълнители и са планирани на база проведените процедури по ЗОП и утвърдените цени на услугите. Размерът на планираните разходи, съобразени с лимитите по договорите, е 2 007 000 лв.;

 

Общият размер на планираните разходи за осъществяване на дейностите по чл. 66 от ЗМДТ на територията на община Хасково възлизат на 12 978 400 лв.

 

Приходната част от план-сметката за 2022 година се формира от следните компоненти:

  • Планиран облог за ТБО за годината – 11 400 000 лв.;
  • Целеви остатък от предходни години - генерираният преходен остатък се разходва за дейностите в обхвата на чл.62 от ЗМДТ – 435 320 лв.;
  • Дължими средства за възстановяване на разходите за община Хасково за изграждане на клетка 2 в РЦТНО, с. Гарваново- задължение на общините, които ще използват изградената клетка 2 в РЦТНО, е да предоставят на Община Хасково пълния размер на разходите съобразно полагащия им дял. Съществува вероятност тези суми да бъдат получени през 2021 г. При положение, че тази хипотеза се реализира, това ще повлияе в посока увеличение на преходния остатък за 2022 г. Дължимите средства към Община Хасково са в размер на 525 960 лв.;
  • Отчисления по чл. 60 от ЗУО – 617 120 лв.

 

През 2022 година няма да бъде променен размерът на такса битови отпадъци. Прогнозната стойност на приходната част по план-сметката е 12 978 400 лв.

Съгласно чл. 67 от ЗМДТ количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци. Когато обаче съществуват обективни обстоятелства, които възпрепятстват този принцип, Общинският съвет може да приеме други основи, на база на които да се определя размера на таксата. Към настоящия момент не е налична база и методология за определяне размера на такса битови отпадъци въз основа на количеството им.

При действащата на територията на община Хасково система за събиране на отпадъци, точното отчитане на генерирания обем отпадък от всяко домакинство или лице е възможно само в случаите, когато домакинството или лицето е единствен ползвател на съответните съдове за отпадъци, т.е. този метод е възможно да бъде прилаган в случаите, когато съдовете за отпадъци са персонални за всяко домакинство. Сметосъбирането на значителен процент от населението на общината е организирано чрез съдове за групово ползване. В определени точки на територията на населеното място са разположени определен брой съдове с различен обем, които се ползват от домакинствата в района. Практиката показва, че съдовете в даден квартал или място се ползват от домакинствата от съседен такъв. При групово ползване на съдовете за смет освен домакинствата, същите се ползват и от офиси, магазини и др. нежилищни имоти. При това положение не може да бъде определен обема на генерираните отпадъци от отделния ползвател.

В тази връзка предлагам Общинския съвет да приеме основи, които са различни от посочената в чл. 67, ал. 4 от ЗМДТ, поради което в настоящия проект на Решение, като основен способ за определяне размера на такса битови отпадъци предлагам за основи да се ползват:

- за жилищните имоти – данъчната им оценка;

- за нежилищни имоти на предприятия – по високата стойност от данъчната оценка и отчетната им стойност.

Към настоящия момент размерът на таксата за битови отпадъци е 3,5 ‰ за населението на гр. Хасково и жилищата на предприятията, на този промил се облагат и жилищните имоти, находящи се в местостите „Кенана“, „Куба“ и „Туристическа хижа“,  а имотите, които се намират в зона V таксата е в размер на 2,0 ‰. Границите на зоните в град Хасково са определени с Решение №600/24.11.2006 г., изменено с Решение №711/31.10.2014 г. на Общински съвет Хасково. За жилищните имоти в селата е определена такса в размер на 5,0 ‰, а за нежилищни имоти на предприятия, когато за тях не е подадена декларация, декларирало е по-малко от необходимия му брой от съответния вид съдове за битови отпадъци или когато не могат да се установят броя на  използваните съдове, то заплаща годишна такса в размер на 13‰.

Изхождайки от липсата на промени по ставката и предполагаемия брой подадени декларации за определяне на ТБО на база количество съд и по чл.71 от ЗМДТ се очаква размерът на облога за такса битови отпадъци за 2022 г. да е в порядъка на 11 400 000 лв. 

Разходите за предоставяне на услугите ежегодно нарастват, като нараства и размерът на отчисленията. Обезпечението по чл.60, ал.1 от ЗУО за обезвреждане на отпадъци чрез депониране, в Клетка 1 за 2021 г. е 3,03 лв./тон. С въвеждането в експлоатация на Клетка 2 (нова)- РЦТНО-Гарваново от 01.11.2021г., отчисленията по чл.60, ал.1 от ЗУО се променят на 5,87 лв./тон. Размерът на отчисленията, които се правят по силата на чл.64 от ЗУО за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци за 2021 г. е 82 лв./тон, а през 2022 г. – 95 лв./тон.

 

През 2022 година в приходната част на план-сметката по чл. 66 от ЗМДТ се залагат постъпления в размер на 12 978 400 лв., като респективно в разходната част на план-сметката се предвиждат необходимите средства за предоставяне на услугите - 12 978 400 лв.

 

Със запазване на облагаемата основа и промили, приети с  Решение №241/18.12.2020 г. на Общински съвет- Хасково, и с очакваното усвояване на средства по чл. 64 от ЗУО, няма да възникне необходимост от дофинансиране  на приходите по чл. 66 от ЗМДТ от страна на общината. В случая таксата е определена в размер, който съответства на необходимите разходи по предоставянето на услугите.

Изготвена е справка по чл.7 и чл.8 от ЗМДТ, неразделна част от докладната записка.

 

Във връзка с гореизложеното предлагам Общински съвет- Хасково да вземе следното:

 

 

Р Е Ш Е Н И Е:

 

На основание чл.21, ал.1, т.7 и чл.21, ал.2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 6, ал. 1, б. „а“, във вр. с чл. 62 и чл.66 от ЗМДТ, Заповед №1858/21.10.2021 г. и чл.16 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, Общински съвет –Хасково реши:

I.Одобрява План-сметка за необходимите разходи за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци; третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации в депо; поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на територията на община Хасково за 2022 година, съгласно Приложение №А, неразделна част от настоящото решение.

II.Определя размера на таксата за битови отпадъци за 2022 г. както следва:

1.За населението на гр. Хасково и за жилищата на предприятия – в размер на 3.50 /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

-за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 1.3 ‰;

-за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1.2 ‰;

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 ‰;

 

2.За населението и за жилищата на предприятия в IV зона и местностите „Кенана“, „Куба“ и „Туристическа хижа“ – в размер на 3.50 ‰ /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

- за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 1.3 ‰

- за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1.2 ‰;

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 ‰;

 

3.За населението и за жилищата на предприятия в V зона – в размер на 2.00 ‰ /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

-за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – 1 ‰;

-за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 1 ‰;

 

4.За населението в селата на Община Хасково – в размер на 5.00 ‰ /промила/ върху данъчната оценка на недвижимите имоти, като по видове услуги таксата е както следва:

-за събиране и транспортиране на битови отпадъци – 3 ‰;

-за третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – 2 ‰;

 

5.За всички нежилищни имоти на предприятия, както следва:

5.1.Когато в установения срок не е подадена декларация по чл.15, ал.2 и чл.17, ал.3 от Наредбата за определянето на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, деклариран е по-малко от необходимия му брой от съответния вид съдове за битови отпадъци или, когато не може да се установи броя на  използваните съдове, се заплаща годишна такса в размер на 13 ‰ /промила/ върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти, по видове, както следва:

    -Събиране на битови отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им – 9,5 ‰/промила/

    -Третиране на битови отпадъци в съоръжения и инсталации/поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО/ – 1,5 ‰/промила/

    -Поддържане на чистота на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината – 2,0 ‰/промила/

 

5.2.В зависимост от вида и броя на деклариралите съдове за изхвърляне на битови отпадъци на предприятията - размера на таксата е както следва:

За събиране и транспортиране на битови отпадъци:

- за кофа   110 л.                              - 550 лв.

- за контейнер тип „Бобър“         - 1 560лв.

- за контейнер с обем 4 м.3        - 1 560лв.

 

За третиране на битови отпадъци, поддържане и експлоатация на депа за битови отпадъци, както и за отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО – в размер на 1.50‰ /промила/  върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти

 

За поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – в размер на 2.0 /промила/ върху по-високата стойност от данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимите имоти.

 

 

 

 

 

 

 

КМЕТ НА ОБЩИНА

ХАСКОВО:

                   /Станислав Дечев /

 

 

 

 

ТС/ДИ