от инж. Георги Иванов - Кмет на Община Хасково
ОТНОСНО: Изменение на Раздел III „Такси за детски ясли, детски градини, домове за социални грижи, лагери и други
общински социални услуги” в Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на
територията на Община Хасково.
Известно е на всички, че Административен съд - Хасково по ахд №5/2014 год., отмени Решение №511 от 06.12.2013 г. на Общински съвет -Хасково. Мотивите на съда засягат процесуални недостатъци по процедурата на приемане на решението и въпреки, че същото е обжалвано от страна на Общински съвет, считам за целесъобразно отменените текстове да бъдат разгледани наново от Общински съвет - Хасково, тъй като не се знае производството пред ВАС-София кога ще бъде разгледано, а е необходимо дейността и таксите, касаещи детските градини да бъдат урегулирани в началото на учебната година. Освен отмененото Решение №511, Общински съвет –Хасково е приел и други изменения на Наредбата в коментираната й част, а именно Решение №545 от 31.01.2014 год., което урежда статута и заплащането на храната на децата на 5 и 6 години, посещаващи в детските градини предучилищна подготовка. Същото е действуващо, не е атакувано, в сила е и няма необходимост от разглеждане.
1. Причини и мотиви за настоящото изменение:
Съобразно Закона за народната просвета – чл.18 ал.1 Детските градини са за деца от 3-годишна възраст до постъпването им в първи клас. Издръжката на децата в държавните и общинските детски градини се поема от държавния и общинския бюджет - чл.19 ал.1 от ЗНП, а Родителите или настойниците заплащат такса в размери, определени от общински съвет, в съответствие със ЗМДТ. – чл.19 ал.2 от ЗНП. Разпоредбата на чл. 20а. от същия закон уточнява – „Постъпването на децата в детските градини става по желание и по избор на родителите или на настойниците с изключение на случаите по чл. 10, ал. 3 и чл. 20, ал. 1 от ЗНП”.
От цитираните по-горе членове от ЗНП става ясно, че посещението на детска градина за деца до 4 години не е задължително. Това е услуга, която общината предоставя, за да улесни главно работещите родители. От държавния бюджет за тези възрастови групи се предоставят средства само за възнаграждения на персонала, задължителни осигуровки от работодателя и БЗУТ (Безопасни и здравословни условия на труд.)
За да се осигури качество на услугата, безопасни и здравословни условия за възпитаването и отглеждането на децата, има постоянни разходи, които не зависят от броя на подрастващите в детското заведение и средната месечна посещаемост. Това са разходи за ел. енергия, гориво за отопление, вода, дезинфектанти и др.. Средствата за тях са от местна дейност. Тези разходи през годините нарастват.
Това може да се види и установи от Приложение №1, №2, №3 и №4, неразделна част от докладната записка, показващи видовете разходи от местни дейности по парагарафи на ЦДГ/ОДЗ на територията на града за 2011-2013 години, където параграфите съответно са:
- параграф 1014 Учебни и научно-изследователски разходи и книги за библ.
Преди атакуваното Решение №511 в ЦДГ и ОДЗ до м.декември 2013г. се събираше такса в размер на 40 лева присъствена такса плюс 10 лева постоянна месечна такса. В селата присъствената такса бе 25 лева плюс 10 лева постоянна месечна такса. За тези такси важат всички видове преференции, които сме определили за социално засегнати категории граждани на общината и за повече от две деца. Всички те заплащат таксите с намаления, като повечето са 50 % от дължимата такса.
Общият размер на децата с преференции по данни от ЦДГ и ОДЗ в гр.Хасково за 2011г. е 484 бр.; за 2012 г. е 510 бр. и за 2013г. е в размер на 535 бр.
Средствата за издръжка на детските заведения предоставени от местна дейност от 2006 г. до 2013 година също нарастват значително. Следващата таблица показва това увеличение, както и процентното съотношение на участието в издръжката на децата.
Държавна дейност Местна дейност
Години Общо разходи Отн. дял Общо разходи Отн.дял Общо разх.
лв. в % в % /2+4/
2006 г. 2 312 058.00 55.93% 1 821 954.00 44.07% 4 134 012.00
2007 г. 2 562 252.00 52.37% 2 330 687.00 47.63% 4 892 939.00
2008 г. 3 229 218.00 51.52% 3 038 185.00 48.48% 6 267 403.00
2009 г. 4 009 476.00 65.20% 2 140 322.00 34.80% 6 149 798.00
2010 г. 3 530 314.00 60.51% 2 353 626.00 39.49% 5 833 940.00
2011 г. 4 920 644.00 67.21% 2 400 726.00 32.79% 7 321 370.00
2012 г. 5 172 819.00 73.73% 1 843 392.00 26.27% 7 016 211.00
2013 г. 5 778 988.00 69.69% 2 513 986.00 30.31% 8 292 974.00
При съпоставяне и таксите, които внасят родителите и настойниците за последните три години се получават следните стойности :
Год. От държавата Отн.дял От община Отн. дял От родители Отн.дял Общо Отн. дял
в % Хасково в % настойници в % разходи в %
2011 г. 379 580.00 19.67% 613 002.32 31.77% 936 921.68 48.56% 1 929 504.00 100%
2012 г. 647 990.00 30.67% 486 533.66 23.03% 978 149.34 46.30% 2 112 673.00 100%
2013 г. 787 482.00 28.88% 922 736.81 33.84% 1 016 391.19 37.28% 2 726 610.00 100%
От тези данни се налага извода, че съотношението на приходите от такси, внесени от родителите/настойници към общия размер на разходите за издръжка показва, че приходите от такси са недостатъчни за покриване разходите по предоставянето на услугата. Останалата част се поемат от Общината и Държавата.
При определяне цената на таксата,следва да се има предвид, че не всички деца на сто процента посещават детските заведения. Отчетената посещаемост за последните три години е следната:
ЦДГ/ОДЗ Наименование 2011 г. Средна 2012 г. Средна 2013 г. Средна
АДМИН посещ. АДМИН посещ. АДМИН посещ.
ЦДГ №1 „Ян Бибиян” 143 85 150 85 147 93
ЦДГ №2 „Незабравка” 171 105 171 100 175 112
ЦДГ №3 „Зорница” 169 108 168 105 175 114
ОДЗ №5 „Пинокио” 121 71 134 69 120 70
ЦДГ №7 „Здравец” 133 84 148 80 138 80
ЦДГ №9 „Усмивка” 117 60 118 61 112 66
ЦДГ №10 „Радост” 119 73 120 76 126 74
ОДЗ №11 „Елхица” 150 74 150 87 150 98
ОДЗ №15 „Слънце” 305 177 318 190 300 190
ОДЗ №16 „Славейче” 177 85 172 89 170 93
ОДЗ №17 „Иглика” 152 94 154 93 159 94
ОДЗ №18 „Осми март” 286 148 314 160 328 166
ОДЗ №19 „Щурче” 139 57 130 63 152 64
ОДЗ №20 „Весели очички” 277 162 277 166 254 164
ОДЗ №22 „Звънче” 279 162 305 146 290 169
ДГИ „Градина по изкуства” 98 48 97 50 97 52
ОБЩО: 2836 1593 2926 1620 2893 1699
Видно е, че тя е: за 2011г. е 56 % ; за 2012г. е 53% и за 2013г. е 59 % и не влияе върху постоянните разходи като ел.енергия,горива,телефон,застраховки,такса смет и абонаменти, отразени като разходи по параграфи за издръжката на детските заведения.
Цената на храната в детските заведения е 3,90 лв. формирана от цената на един храноден, без вечеря, по „Договора за възлагане на обществена поръчка” от 24.04.2012г. с изпълнител „П.Дусман”ЕООД на стойност 3,30лв. с ДДС и допълнителна подкрепяща закуска в размер на 0,60 лв. с ДДС от дотациите които отпуска държавата,но само за 5 и 6 годишните. Храната която се предлага на децата е съобразена и се приготвя изцяло по изискванията за здравословно хранене въведени от „Наредба №6 от 10.08.2011 год. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детските заведения”. Същата въвежда редица изисквания за качеството на храната,които са задължителни и които повишават нейната себестойност.
Пресмятайки стойностите на разходите се получава следната статистика за издръжка на едно дете:
Първо – издръжка с включени разходи за храна
За 2012 год.
- Общо разходи в размер на 2 112 673 лв. и издръжката на едно дете за 1 месец ,като средна величина е в размер на 65,64 лева.
- Съобразно брой на деца по средна посещаемост ,издръжката на 1 дете за 1 месец,като средна величина е в размер на 118,56 лева.
Приложение №5
За 2013 год.
- Общо разходи в размер на 2 726 610 лв. и издръжката на едно дете за 1 месец ,като средна величина е в размер на 85,68 лева.
- Съобразно брой на деца по средна посещаемост ,издръжката на 1 дете за 1 месец,като средна величина е в размер на 145,89 лева.
Приложение №6
Второ – издръжка на едно дете без разходи за храна
За 2012 год.
- Общо разходи в размер на 1 257 818 лв. и издръжката на едно дете за 1 месец ,като средна величина е в размер на 39,08 лева.
- Съобразно брой на деца по средна посещаемост ,издръжката на 1 дете за 1 месец,като средна величина е в размер на 70,58 лева.
Приложение №7
За 2013 год.
- Общо разходи в размер на 1 164 552 лв. и издръжката на едно дете за 1 месец ,като средна величина е в размер на 36,59 лева.
- Съобразно брой на деца по средна посещаемост ,издръжката на 1 дете за 1 месец,като средна величина е в размер на 62,31 лева.
Приложение №8
Следва да се има предвид, че данните са без включените капиталови разходи по детските заведения, които са също изцяло за сметка на Общината.
Следва да се отчита, че ЦДГ и ОДЗ имат и неразплатени стари задължения които следва да бъдат издължени.
Всичко това показва,че издръжката на едно дете в детско заведение се увеличава и поемането на ангажимента за изплащането й следва да се разпредели справедливо между заинтересованите страни – родители/настойници,Община и Държава.
С настоящата докладна се предлага не увеличаването на таксата ,а промяна съотношението й между постоянна част и диференцирана част. Така се получава един постоянен ангажимент на родителите/настойници който би могъл да бъде наречен и абонамент /каквато е практиката в Столична община и Пловдив/ и се изравнява съотношението на паричните вноски на трите страни имащи ангажимент в отглеждането и възпитанието на децата. Следва да се има предвид,че се запазват всички намаления и преференции в Наредбата .
Справедливото съотношение считам,че е - за град Хасково - 50 лв. такса, от които 30 лв. постоянна част, която има абонаментен характер и не се влияе от посещаемостта на детето и 20 лв. диференцирана част и за селата – 45 лв. такса, от които 15 лв. постоянна част, която има абонаментен характер и не се влияе от посещаемостта на детето и 30 лв. диференцирана част.
Цели, които се поставят с приемането на предложеното изменение:
- Прецизиране на терминологията и внасяне на яснота за гражданите, относно техните задължения и тези на държавата и общината;
- Гарантиране качество на услугата, безопасни и здравословни условия за възпитаването и отглеждането на децата
- Осигуряване на достатъчен финансов ресурс за обезпечаване работата на ОДЗ на територията на община Хасково .
- Осигуряване възможност за ползване на всички преференции от страна на нуждаещите се.
Очаквани резултати при приемане на изменението:
- Предоставяне на услуга, от която родителите имат нужда.
- Поделяне на финансовите отговорности за отглеждане, възпитание и обучение на децата между държава - община – родители/настойници.
- Осигуряване на финансов ресурс за нормално функциониране на ОДЗ на територията на община Хасково.
2. Финансови средства, необходими за прилагане на изменението
Не са необходими допълнителни такива, а ще бъдат използвани заложените в бюджет 2014 на Община Хасково,както и определената държавна субсидия.
3. Анализ с правото на Европейския съюз и Правото на Република България
Настоящото предложение не противоречи на Правото на Европейския съюз,респективно Хартата за защита на децата и правото на Република България което е хармонизирано в съответствие с изискванията на европейското законодателство.
Механизъм на разпределение на таксите е въведен в цялата страна като удачен и справедлив, защото ангажира пряко родителите/настойниците, които доброволно са записали децата си в детските градини и съобразно нормата на чл. 19, ал. 2 ЗНП, която предвижда родителите на деца, които ползват детски градини, да заплащат такси, определени от общинските съвети, в съответствие със ЗМДТ. От друга страна, тази такса съобразно ал.1 на чл. 86 ЗМДТ е в размер на съответстващата реална издръжка на едно лице. Ал.2 на същия член регламентира, че реалната издръжка на едно лице включва месечните разходи за храна, постелен инвентар и облекло, перилни и хигиенни материали, транспортни разходи за разнасяне на храната, както и съответната част от общите разходи за електрическа и топлинна енергия, вода, канализация и битови отпадъци.Тези пера влизащи в цената на таксата са постоянни и същите не се обуславят от посещението на детето в детската градина.Те се дължат и следва да бъдат събирани,за да съществува самото детско заведение като институция.
Видно от горепосоченото е, че законодателят е предвидил събирането на местни такси за ползване на детски ясли и детски градини. Излишно е да се припомня, че услугата е свързана с издръжка на детските градини, което е едно нелеко перо в общинския бюджет и следва да се знае от всички, че чрез преразпределяне на същия този бюджет разходите са прехвърлени и върху гражданите, които нямат деца, а и дори върху тези, които не живеят на територията на общината, но заплащат на някакво основание местни данъци и такси, формиращи общинския бюджет.
Във връзка с това, предлагам Общински съвет - Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл.21, ал.1, т.7 и ал.2 от ЗМСМА, чл.6, ал.1, б.”в” от ЗМДТ, Общински съвет - Хасково изменя Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Хасково, както следва:
§2 Чл.26 (3) придобива следната редакция в букви „а” и „б”:
За Целодневни детски градини и Обединени детски заведения, размерът на месечната такса е, както следва:
а/ за град Хасково - 50 лв. такса, от които 30 лв. постоянна част, която не се влияе от посещаемостта на детето и 20 лв. диференцирана част.
б/ за селата – 45 лв. такса, от които 15 лв. постоянна част, която не се влияе от посещаемостта на детето и 30 лв. диференцирана част.
инж.Георги Иванов
Кмет на община Хасково
Приложение: