ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ХАСКОВО
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
от Станислав Дечев - Кмет на Община Хасково
ОТНОСНО: Приемане на годишните счетоводни отчети за 2020 год.
на общинските търговски дружества.
Уважаеми госпожи и господа общински съветници,
Съгласно чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общинският съвет приема годишните счетоводни отчети на дружествата, чиито капитал е собственост на общината.
До 30.04.2021 г. бяха представени годишните счетоводни отчети на общинските търговски дружества, както следва: „Тролейбусен транспорт“ ЕООД, „Обреден дом“, „Диагностично-консултативен център I - Хасково“ ЕООД, „Специализирана болница за активно лечение на пневмо-фтизиатрични заболявания-Хасково“ ЕООД – гр. Хасково, „Център за психично здраве-Хасково“ ЕООД - гр. Хасково и „Специализирана болница за активно лечение по онкология- Хасково“ ЕООД- гр. Хасково.
Годишните счетоводни отчети на общинските търговски дружества са на разположение в Общински съвет – Хасково. Те бяха предварително прегледани от Дирекция „Финансово-счетоводни дейности и бюджет“, както и от Сектор „Финансов контрол“ в Община Хасково.
Предвид изложеното, представям на вашето внимание финансовото състояние на общинските търговски дружества, както следва:
„ТРОЛЕЙБУСЕН ТРАНСПОРТ” ЕООД – гр. ХАСКОВО
„Тролейбусен транспорт” е еднолично дружество с ограничена отговорност със 100% общинско участие. Регистрирано е с решение на Хасковски окръжен съд през 1992 г. Основната дейност на дружеството е превоз на пътници.
През 2012 г. е допълнен предмета на дейност с репатриране на неправилно паркирани автомобили със специализирани превозни средства тип “Паяк“ до определени за целта паркинги.
През 2014 г. в дейността на „Тролейбусен транспорт” ЕООД се включва изграждане, експлоатация, организиране, поддържане и контрол на паркинги, гаражи и места и зони за кратковременно паркиране.
Дружеството се представлява и управлява от Албен Манджуков, избран за управител с Решение №58 от 28.02.2020 г. на Общински съвет – Хасково.
Към 31.12.2020 г. балансовата стойност на наличните активи е както следва:
- Дълготрайни материални активи - 215 хил. лв.;
- Балансовата стойност на материалните запаси е:
- Сметка 302/1 Резервни части - 24 хил. лв.
- Сметка 302/2 Спомагателни материали - 2 хил. лв.
- Сметка 302/11 други краткотрайни активи / ММП/ - 5 хил. лв.
- Сметка 303/4 ГСМ - 1 хил. лв.
Общо: 32 хил. лв.
Вземанията на дружеството към 31.12.2020 г. са в размер на 18 хил. лв. с текущ характер.
Паричните средства в дружеството възлизат на 48 хил. лв., в т.ч. 4 хил. лв. в брой и 44 хил. лв. в банкови сметки.
По баланса към 31.12.2020 г. задълженията възлизат на 110 хил. лв. и са с текущ характер, в т.ч.:
- към доставчици 50 хил. лв.;
- данъчни задължения – 14 хил. лв.;
- задължения към персонала – 29 хил. лв.;
- осигурителни задължения – 17 хил. лв.
Общият размер на приходите от дейността за 2020 год. е 826 хил. лв. / 830 хил. лв. - 2019 г./, в т.ч.:
- Приходи от продажба на услуги - 714 хил. лв.:
- 103 хил. лв. от тролейбусни превози;
- 29 хил. лв. от „паяци“;
- 360 хил. лв. от Синя зона;
- 155 хил. лв. от компенсации, безплатни и намалени цени
пътувания, МВР карти.
- Приходи от финансирания – 112 хил. лв.:
- 50 хил. лв. - текущо финансиране по Решение №97/15.05.2020 г. на Общински
съвет – Хасково;
- 58 хил. лв. – субсидия от държавата;
- 4 хил. лв. от по Програма 60/40.
В табл.1 е посочен размера на разходите за отчетната година, които възлизат общо на 809 хил. лв. и съпоставка спрямо 2019 г.:
Общо разходи |
За 2019 г. в хил. лв. |
За 2020 г. в хил. лв. |
Изменение спрямо 2019 г. |
Отн. дял 2020 г. |
810 |
809 |
-1 |
100,00% |
|
Разходи за материали |
112 |
92 |
-20 |
11,37% |
Разходи за външни услуги |
72 |
97 |
25 |
11.99% |
Разходи за амортизации |
28 |
34 |
6 |
4,20% |
Разходи за възнаграждения |
489 |
503 |
14 |
62,18% |
Разходи за осигуровки |
104 |
78 |
-16 |
9,64% |
Други разходи |
5 |
5 |
0 |
0,62% |
(табл. 1)
При анализиране на финансовите показатели по дейности за 2020 год. ( табл .2) се установи следното:
Наименование на звено |
Отчет |
2019 г. |
2020 г. |
Изменение спрямо 2019 г. |
ЕООД "Тролейбусен транспорт" в т.ч.: |
Приходи |
826 |
830 |
4 |
Разходи |
809 |
810 |
1 |
|
Финансов резултат |
17 |
20 |
3 |
|
Звено "Тролейбуси" |
Приходи |
462 |
433 |
-29 |
Разходи |
533 |
486 |
-47 |
|
Финансов резултат |
-71 |
-53 |
18 |
|
Звено "Синя зона" |
Приходи |
337 |
364 |
27 |
Разходи |
250 |
295 |
45 |
|
Финансов резултат |
87 |
69 |
-18 |
|
Звено "Паяци" |
Приходи |
20 |
29 |
9 |
Разходи |
27 |
28 |
1 |
|
Финансов резултат |
-7 |
1 |
8 |
( табл.2)
Финансовият резултат на дружеството за 2020 г. е 17 хил. лв. печалба, с 3 хил. лв. по-малко от 2019 г. След приспадане на данъка по ЗКПО балансовата печалба е 15 хил. лв.
От пояснителните сведения към годишния счетоводен отчет е видно, че икономическите показатели – коефициентите за рентабилност, ефективност, ликвидност и финансова автономност на дружеството са положителни. Те характеризират състоянието на дружеството и през следващия период не се предвижда съществено ограничаване на мащабите на дейността му.
Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет - Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:
1. Приема годишния счетоводен отчет за 2020 г. на “Тролейбусен транспорт” ЕООД – гр. Хасково.
2. Освобождава от отговорност управителя на “Тролейбусен транспорт“ ЕООД – гр. Хасково.
3. Натрупаната печалба в размер на 15 хил. лв. към 31.12.2020 г. да се отнесе в допълнителните резерви в капитала на дружеството.
„ОБРЕДЕН ДОМ“ ЕООД - Хасково
С Финансовия анализ се цели да се формира цялостна представа за финансовото състояние на дружеството и на тази основа да се подпомогне подготовката и обосновката на ефективни управленски решения.
„Обреден дом“ ЕООД – гр. Хасково е еднолично търговско дружество със 100% общинско имущество, регистрирано в ХОС на 01.03.2000 г. Дружеството е с основен капитал 70 хил. лв., разпределен на 7000 дяла по 10 лв. всеки.
Дейността на дружеството е основно в едно направление, съобразено с предмета на дейност: Погребално-ритуални обреди и стопанисване на гробищни паркове, през отчетния период, дружеството извършва на територията на Община Хасково.
През 2020 г. дружеството работи със средносписъчен състав от 22 човека. Управител през отчетния период е Лиляна Петрова Димитрова, която е избрана за управител на дружеството с Решение №948 от 26.07.2019 г. на Общински съвет – Хасково и е възложено управлението на „Обреден дом“ ЕООД - Хасково за срок от 3 години чрез Договор за управление.
Въз основа на представения годишен счетоводен отчет на дружеството за изминалата 2020 г. се извърши анализ на постигнатите резултати от дейността и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2019 г.
От представените резултати е видно, че дружеството е увеличило размера на нетните си приходи от продажби с 80 хил.лева, което е с около 12 % спрямо предходната 2019 г. - от 686 хил.лева през 2019 г. на 766 хил.лв. през 2020 г. Увеличението е обусловено основно от увеличението на обема на приходите от продажба на стоки с 50 хил. лв. или 17% и на услуги с 30 хил.лв. или 8%. През изминалата година дружеството предлага и по-широк асортимент от услуги.
По данни на НСИ през пандемичната 2020 г., в Община Хасково има висок показател на смъртност –16,7 промила в града и 27,4 промила в селата. По същата статистика броят на починалите души за 2020 г. в общината е 1 157 души. Обслуженият брой погребения от „Обреден дом“ ЕООД - Хасково за 2020 г. са 976 бр. в град Хасково, което е с 88 бр. повече от 2019 г., като тук не са включени погребенията по селата и другите градове - 107 бр. в 46 населени места. Таксите за гробни места внесени от дружеството директно в бюджета на общината са в общ размер близо 14 хил. лв.
Размерът на разходите за оперативната дейност също отбелязва увеличение спрямо предходната година, като за 2020 г. възлизат на 760 хил. лв., което с близо 11% повече от 2019 г. Разпределени по видове разходите за 2020 г. включват :
– 367 хил. лв. разходи за възнаграждения и осигурителни вноски, направени за средносписъчни 25 бр. служители със средна месечна заплата на един нает от 1024 лв. и 23 бр. лица с граждански договор със средно месечно възнаграждение от 113 лв.
- 27 хил. лв. амортизации на ДМА ;
- 182 хил.лв. балансова стойност на продадени стоки;
- 174 хил. лв. за суровини, материали и външни услуги.
Значителна част от тях са направени за поддръжка на гробищните паркове, които дружеството стопанисва, за закупуване на видеонаблюдение, горива, ремонт и резервни части на косачки и моторни триони, препарати за трите гробищни парка - Централен, Кенански и Македонски, както и охрана чрез СОТ и видео наблюдение за същите.
Закупени са Дълготрайните материални активи на обща стойност 7 000 лв. в т.ч.
- Подобрения по МПС-та;
- Ремонт на Щил храсторези;
- 3 бр. климатици;
- Софтуер Продажби НН18.
Коефициентът на краткосрочна задлъжнялост на дружеството като цяло има изменение в посока намаление с 0,03 %, като задлъжнялостта в края на отчетния период към доставчици е 2 хил. лв., което е намаление 80 % спрямо 2019 г. Налични са задължения към персонала в края на отчетния период в размер на 69 хил. лв. Всички налични задължения са от текущ характер и няма такива в просрочие.
Коефициентите на обща и бърза ликвидност са съответно 1 и 0.7, което е значително подобрение от предходната 2019 г., когато са били 0.7 и 0.3 и говори за намаление на наличието на известно напрежение в краткосрочната устойчивост на финансовото положение на дружеството, въпреки пандемичната обстановка.
„Обреден дом“ ЕООД – гр. Хасково приключва 2020 г. с печалба от 6 хил.лв. спрямо 2019 г., когато е била 4 хил. лв., тенденцията е за увеличаване.
Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:
1. Приема годишния счетоводен отчет на „Обреден дом“ ЕООД – гр. Хасково.
2. Освобождава от отговорност управителя на „Обреден дом“ ЕООД – гр. Хасково.
3. Натрупаната печалба от 6234.48 лв. към 31.12.2020 г. да се отнесе в допълнителни резерви в капитала на дружеството.
„ДИАГНОСТИЧНО – КОНСУЛТАТИВЕН ЦЕНТЪР І – ХАСКОВО” ЕООД
„Диагностично-консултативен център I – Хасково” ЕООД е регистриран с решение на Хасковски окръжен съд от 06.03.2000 година като еднолично дружество с ограничена отговорност с общинско имущество, със седалище в град Хасково и адрес: пл.“Градска болница“ №1, с предмет на дейност: Осъществяване на специализирана извънболнична медицинска помощ.
Капиталът на дружеството е в размер на 66 410 лв., разпределен в 6 641 дяла по 10 лв. През отчетния период дружеството се представлява и управлява от д-р Ясен Янев, който е избран за управител с Решение №713 от 29.06.2018 г. на Общински съвет – Хасково.
Структурирането на Диагностично-консултативния център и организацията на дейностите в него съответстват на изискванията на чл.17, ал.1 от Закона за лечебните заведения.
В него са разкрити 15 вида специализирани кабинети и 2 лаборатории. Към 31.12 2020 г. в центъра работят 55 човека, от които 25 лекари. Двадесет лекари са с една призната специалност и пет са с две признати специалности.
„ДКЦ 1 - Хасково“ ЕООД има представен годишен финансов отчет за 2020 г., въз основа на който е извършен анализ на резултатите от дейността, както и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2019 г.
От представения баланс се вижда, че през 2020 г. са закупени ДМА на стойност 165 704 лв. /оборудване и медицинска техника/. Най-голям е делът на новозакупената апаратура за клинична лаборатория, която е одобрена за извършване на тестове за наличие на Covid 19 със заповед на Министъра на здравеопазването. Към 31.12.2020 г. дълготрайните материални активи са на стойност 795 878 лв. Балансовата стойност на активите е 288 841 лв. Балансовата стойност на материалните запаси е 2 312 лв.
Краткосрочните вземания към 31.12.2020 г. възлизат на 229 429 лв. и са с произход извършени медицински услуги през м. декември 2020 г., които са фактурирани в края на месеца и се очаква да бъдат платени през м. януари 2021 г. в т.ч.:
- Задължение за м.12.2020 г. по договор с РЗОК – 155 355 лв.
- Задължения за м.12.2020 г. по договори със застрахователни фондове - 656 лв.
- Задължения за м.12.2020 г. на собствениците на „Медикус“ и „Санус педиатрик“ – 379 лв.
- Задължения за м.12.2020 г. на лечебни заведения и фирми по договори за изследвания на Covid 19 – 63 399 лв.
- Остатък от задължение на РЗИ – Хасково за м. 12 по договори за изследване на Covid 19 – 9 640 лв.
Към датата на съставяне на отчета всички вземания са получени.
За 2020 г. доплатената сума от РЗОК да работа при неблагоприятни условия е 127 472 лв. Тези средства са използвани за подновяване на апаратурата.
Паричните средства към 31.12.2020 г. са в размер на 74 968 лв. при налични 185 480 лв. към 31.12.2019 г.
Собственият капитал на дружеството в края на отчетния период е в размер на 373 857,57 лв., от които :
- основен капитал – 66 410,00 лв.;
- допълнителни резерви – 215 74,48 лв.;
- текуща печалба за 2020 г. /след приспадане на данъка по ЗКПО/ –
92 373,09 лв.
Задълженията на дружеството към края на годината са краткосрочни – до 1 година, като включват фактурирани и начислени разходи за м.12.2020 г., които са в размер на 221 692,43 лв. /спрямо 120 927,70 лв. за 2019 г./, в т.ч.:
- задължения към персонала - работни заплати за м.12.2020 г. и неизползван отпуск към 31.12.2020 г. – 163 313,05 лв.;
- задължения към социалното осигуряване за ДОО и здравни осигуровки за м.12.2020 г. – 30 032,32 лв.;
- задължения към бюджета – 24 900,94 лв.;
- задължения за ел. енергия за м.12.2020 г. – 3 446,12 лв.
Към 31.12.2020 г. „ДКЦ – I Хасково“ ЕООД няма просрочени задължения. Към датата на съставяне на отчета всички описани по-горе задължения са изплатени.
В Таблица 1 са посочени приходите на дружеството за отчетния период. Видно е, че през 2020 г. те са повече спрямо тези през 2019 г. със 797 934,39 лв. Най-голям дял са тези по договор с РЗОК – Хасково – 65,38%, следвани от приходите от платени медицински услуги – 25,80% и приходите от предприятия за Covid 19 изследвания – 2,33%.
Общо приходи |
За 2019 година |
За 2020 година |
Изменение спрямо 2019 г. |
Отн. дял 2020 г. |
1 390 181,69 |
2 188 116,08 |
797 934,39 |
100,00% |
|
1. Приходи по договори за спец. мед. помощ, в т.ч.: |
|
|
|
|
|
1 105 188,61 |
1 430 594,62 |
325 406,01 |
65,38% |
|
3 051,50 |
3 898,57 |
847,07 |
0,18% |
фондове |
7 417,24 |
0,00 |
-7 417,24 |
0,00% |
|
0,00 |
4 444,55 |
4 444,55 |
0,21% |
|
0,00 |
1 045,00 |
1 045,00 |
0,05% |
|
0,00 |
6 600,00 |
6 600,00 |
0,31% |
|
0,00 |
780,00 |
780,00 |
0,04% |
|
0,00 |
7 920,00 |
7 920,00 |
0,37% |
|
0,00 |
43 215,00 |
43 215,00 |
1,98% |
|
0,00 |
50 805,00 |
50 805,00 |
2,30% |
|
240 149,64 |
565 497,58 |
325 347,94 |
25,80% |
|
32 846,97 |
18 871,36 |
-13 975,61 |
0,87% |
|
|
|
|
|
|
50,40 |
187,39 |
136,99 |
0,01% |
|
544,00 |
490,00 |
-54,00 |
0,03% |
|
933,33 |
5 750,00 |
4 816,67 |
0,27% |
|
0,00 |
48 016,05 |
48 016,05 |
2,20% |
|
0,00 |
0,96 |
0,96 |
0,00% |
(табл.1)
Таблица 2 отразява размера на разходите за текущия отчетен период. Спрямо 2019 г. те са със 712 648,32 лв. повече, като разходите за заплати и осигуровки на персонала формират най-висок относителен дял - 63,16% разходи за РЗ и 7,97% за осигуровки, следвани от разходите за материали и външни услуги.
Общо разходи |
За 2019 година |
За 2020 година |
Изменение спрямо 2019 г. |
Отн. дял 2020 г. |
1 371 536,76 |
2 083 885,08 |
712 348,32 |
100,00% |
|
Разходи за материали |
137 832,92 |
376 135,40 |
238 302,48 |
18,05% |
Разходи за външни услуги |
105 653,16 |
111 162,17 |
5 509,01 |
5,33% |
Разходи за амортизации |
60 653,17 |
89 297,00 |
28 643,83 |
4,29% |
Разходи за възнаграждения |
915 360,45 |
1 316 080,08 |
400 719,63 |
63,16% |
Разходи за осигуровки |
147 163,08 |
166 011,51 |
18 848,43 |
7,97% |
Други разходи |
4 873,98 |
25 198,92 |
20 324,94 |
1,20% |
(табл.2)
Към 31.12.2020 г. „ДКЦ I - Хасково“ ЕООД приключва със счетоводна печалба от 104 231,00 лв. Данъкът върху печалбата е 11 857,91 лв. Балансовата печалба на дружеството за 2020 г. е 92 373,09 лв. Печалбата е резултат от закупени ДМА за 166 000 лв. Тази сума не се признава за разход, а само начислените амортизации за периода.
Дружеството няма неразплатени задължения, няма теглени кредити и наложени запори. От създаването си до сега, всички задължения текущо са обслужвани със собствени средства и в определените срокове.
Финансовите показатели на „ДКЦ - І – Хасково“ ЕООД са стабилни.
През 2020 г. показателите за финансова автономност, показващи финансовата независимост на предприятието от кредитори /Коефициент на финансова автономност и Коефициент на задлъжнялост/ остават нулеви, както и през предходните години. Дружеството е разпределяло оптимално приходите от дейността си и не е ползвало кредити.
Показателите за ликвидност характеризират способността на предприятието да изплаща текущите си задължения с наличните краткотрайни активи.
- Коефициент на обща ликвидност – 1,38;
- Коефициент на бърза ликвидност – 1,37.
Показателите за ефективност, характеризират съотношението на приходите и разходите.
- коефициент на ефективност на разходите – 1,05;
- коефициент на ефективност на приходите – 0,952.
Показателите за рентабилност представляват количествени характеристики на ефективността на приходите от продажби, на собствения и привлечен капитал, както и на реалните активи на предприятието и показват степента на възвращаемост на капитала на предприятието.
- Коефициент на рентабилност на приходите – 0,043;
- Коефициент на рентабилност на собствения капитал – 0,247.
Всички коефициенти са с положителен резултат, поради положителния
финансов резултат на дружеството за 2020 г. Това е критерий за добро управление на активите и ефективност на приходите от продажби на медицински услуги.
Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:
1. Приема годишния счетоводен отчет за 2020 г. на “Диагностично-консултативен център І – Хасково” ЕООД – гр.Хасково.
2. Освобождава от отговорност управителя на “Диагностично -консултативен център І – Хасково” ЕООД – гр.Хасково.
3. Натрупаната печалба в размер на 92 373,09 лв. към 31.12.2020 г. да се отнесе в допълнителните резерви в капитала на дружеството.
„СПЕЦИАЛИЗИРАНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ НА ПНЕВМО-ФТИЗИАТРИЧНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ – ХАСКОВО“ ЕООД
„СБАЛПФЗ – Хасково” е еднолично дружество с ограничена отговорност, чиято дейност е активно издирване, диагностициране, лечение и периодично наблюдение на болни с туберкулоза, остри и хронични неспецифични белодробни заболявания.
Управител на дружеството е д-р Веселин Калфов, който е избран с Решение №854 от 26.06.2015 г. на Общински съвет – Хасково. Впоследствие с Решение №749 от 28.09.2018 г. на Общински съвет – Хасково, договорът за възлагане управлението на дружеството е удължен с още 3 години. т.е. до 01.09.2021 година.
Организацията на дейностите в „СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД съответстват на изискванията на чл. 17, ал.1 от Закона за лечебните заведения. Основната част от дейността се извършва по договор с НЗОК /РЗОК – Хасково/.
Отчетният период е белязан от усложнената епидемиологична обстановка и множеството нормативни промени. В резултат дейността на „СБАЛПФЗ-Хасково“ ЕООД бе реорганизирана за прием и лечение приоритетно на пациенти с последици от влиянията на новия вирус /COVID-19/. Това оказва своето влияние и отражение върху финансите, което в крайна сметка промени цялостно основните цели и планираните методики за тяхното постигане с цел поддържане на относителна стабилност на търговското дружество. В тази връзка финансовият отчет на дружеството и неговите показатели дават модифицирана представа за цялостното му състояние в тази непредвидима среда.
През 2020 г. числеността на персонала спрямо предходната година се увеличава с един брой, но остава относително постоянна величина спрямо предходните две години с някои вътрешни рокади. Наблюдава се увеличение на медицинските специалисти с 1 бр. За настъпилите изменения има две основни причини: мениджмънта на лечебното заведение за привличане на млади специалисти, както и увеличеното натоварване в условия на пандемията. Средносписъчният състав е оптимизиран максимално без да се нарушава наложения висок стандарт на текущата оперативна дейност. В лечебното заведение работят 42 служители, от които вече 12 с висше медицинско образование, 20 професионалисти по здравни грижи, включително 14 медицински сестри и 6 лаборанти; друг персонал - 10 работници, както следва: главен счетоводител, касиер-счетоводител, 6 бр. санитари, 1 бр. шофьор и 1 бр. работник, отговарящ за поддръжка.
Служители по щат |
12.2019 г. |
12.2020 г. |
Висше медицинско образование |
11 |
12 |
В т.ч. със специалност |
6 |
6 |
Професионалисти по здравни грижи |
19 |
20 |
Друг персонал |
11 |
10 |
В т.ч. |
|
|
Висше немедицинско образование |
2 |
2 |
Санитари |
6 |
6 |
Друг помощен персонал |
3 |
2 |
ОБЩО: |
41 |
42 |
„СБАЛПФЗ – Хасково“ ЕООД представи годишен финансов отчет за 2020 г., въз основа на който е извършен анализ на резултатите от дейността, както и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2019 г.
През разглеждания период са преминали общо 1 720 болни За сравнение през предходния отчетен период са били съответно 1 950 бр., което показва изменение в показателя в посока намаление с 230 души или 11.80 %. Основен фактор за промени е породилият се страх в пациентите да не се заразят от новия вирус, вследствие на което неглижират лечението на други дихателни заболявания. Общата използваемост на леглата е 64.04 % през 2020 г. в сравнение с 67.40 % през 2019 г. Натовареността на 1 лице от персонала е изчислена на 40.95 %, а през 2019 г.- 47.56 %.
За годината са реализирани приходи от РЗОК за извършени дейности по КП в размер на 1 025 581 лв. при 1 007 423 лв. за изминалата година. В таблица 1 са посочени приходите за отчетния период. Видно е, че през 2020 г. е налице ръст на приходите спрямо 2019 г. с 18 158 лв., или с близо 2 % ръст. Този резултат е вследствие от промени в нормативните разпоредби, касаещи ценообразуването на клиничните пътеки - слабо изразен ръст в стойността им. Основният приходоизточник са средствата, получени от РЗОК – Хасково по изпълнявани клинични пътеки, съгласно сключен договор – 62.59 %. или 1 025 581 лв. Вторият приходоизточник с 15.67 % е механизмът по методика за субсидиране на лечебните заведения от страна на Министерството на здравеопазването.
Друг много съществен компонент на приходите, който е характерен за този отчетен период, са получените държавни помощи и средства за подпомагане на лечебните заведения в условията на коронакризата въз основа на договори с Министерство на здравеопазването. В тази връзка „СБАЛПФЗ-Хасково“ ЕООД получава 145 557 лв. или 8.88% от общите приходи. Освен това са получени и медицински консумативи, предпазни средства и други дезинфектанти в размер на 75 373 лв., процентно представляващи 4.60%. Като приходи за бъдещи периоди в следствие на договорите с МЗ, в ГФО са включени 246 047 лв. Посочената сума осигурява известна стабилност за следващия отчетен период. Налице е известно структурно изменение на приходите с публичен характер, изразяващо се основно в увеличение на постъпленията по методиката на МЗ за субсидиране на лечебните заведения, както и се наблюдава ръст в паричните средства по договор с РЗОК в резултат на промяната в ценовите параметри на КП.
Приходите от допълнителни медицински услуги, от лабораторна дейност и др. за годината са в размер на 48 747 лв. За сравнение през 2019 г. те са на равнище от 15 527 лв.
Постъпленията от потребителски такси за медицински прегледи и болничен престой за 2020 г. е 13 610 лв. Този структурен елемент от бюджета на лечебното заведение е относително постоянна величина за последните отчетни периоди, което е в резултат на сходния брой преминали пациенти. Получени са безвъзмездно медикаменти, но техният размер е незначителен спрямо общите приходи. Даренията в парични средства са в размер 22 418 лв., а има и възстановени разходи на стойност 12 800 лв.
Въпреки влиянието на коронакризата позитивният извод след анализа на приходите сочи тенденция за слаб ръст на приходите в болничното заведение, съчетано с леко структурно изменение между отделните видове. Създават се благоприятни условия за обезпечение на дейностите, както и отговаряне на изискванията и високите цели на ръководството и собственика.
Общо приходи |
2020 г. |
2019 г. |
Ръст/Намаление |
Отн. Дял за 2020 г. |
|
|
|
/%/ |
|
Приходи, в т.ч. от: |
1 638 458 |
1 268 768 |
369 690 |
100,00 |
Приходи от РЗОК |
1 025 581 |
1 007 423 |
18 158 |
62,59 |
Потребителски такси |
13 610 |
14 748 |
1 138 |
0,83 |
Медицински услуги |
48 747 |
15 527 |
33 220 |
2,98 |
Финансиране от МЗ |
256 678 |
180 419 |
76 259 |
15,67 |
Друго финансиране |
0 |
1 682 |
- 1 682 |
- |
Безъвзм.получ. медикаменти |
16 742 |
8 631 |
8 111 |
1,02 |
Извънр.прих./възст.р-ди/ |
12 800 |
12 990 |
190 |
0,78 |
Целева общ.субсидия |
- |
- |
- |
- |
Приходи от дарения |
22 418 |
- |
22 418 |
1,37 |
Др.извънр.приходи |
75 373 |
6 396 |
68 977 |
4,60 |
Приходи за борба с COVID-19 от МЗ |
145 557 |
|
145 557 |
8,88 |
Приписани прих. от пред. активи |
20 952 |
20 959 |
0 |
1,28 |
(табл.1)
Видно от таблица 2 е, че за осъществяване на дейността на дружеството са извършени разходи в общ размер на 1 559 723 лв., които са с 335 670 лв. повече от извършените през 2019 г. Следва да се отбележи, че голяма част се дължи в извънредните обстоятелства през годината. За периода се наблюдава реорганизация на лечебния процес с основна насока подготовка на лечебното заведение да отговори на необичайните изисквания за предимство на пациенти с последици от влиянието на коронавирусните инфекции. Извършени са допълнителни разходи за обособяване на нов сектор за лечение на усложнени случаи с този тип заболявания. В следствие на това се разширява и капацитетът на болницата откъм леглова база, дейности по дезинфекция, голям обем предпазни средства, консумативи, медикаменти, оборудване, които от своя страна изискват извършването допълнителни разходи. Структурно се наблюдава динамика, обусловена от нормативни и от обективни фактори в средата на реализация на медицинската дейност.
През периода в резултат на проведените обществени поръчки са сключени договори на оптимални цени с доставчици /обществени поръчки за доставка на гориво, лекарствени средства/. В най-голяма степен се е увеличил дела на разходите за материали, лекарства и медикаменти. Съществено увеличение има и в размера на възнагражденията и осигурителните вноски, основно поради допълнителните средства за подпомагане, стимулиране и компенсиране на работата на персонала в условията на Covid-среда, получени по договор с МЗ. Увеличението в разходите за материали е с 97 845 лв. или с близо 38% спрямо предходната година /259 033 лв./. Най-съществено е увеличен делът на медикаментите с 18 582 лв. или 21.63% в сравнение с 2019 г. /85 908 лв./. Стойността на изразходените средства за медицински консумативи, дезинфектанти и други се е увеличила с над 48% спрямо 2019 година и достига 81 460 лв. Не се наблюдават съществени изменения в обема на разходите за храна, външни услуги, горива, застраховки и други. Разходите за амортизации през годината /61 405 лв./ са намалели с 6 342 лв. спрямо 2019 година или близо 10%. Разходите за възнаграждения са 882 289 лв. и спрямо общия размер на разходите 1 559 723 лв. формират най-висок относителен дял от 56,57%, което от своя страна рефлектира и върху разходите за осигурителни вноски. През 2019 г. те са 678 719 лв. Увеличението е 203 570 лв. или близо 30%. Причините за значителния ръст, са в резултат на увеличението на МРЗ и допълнителните възнаграждения по договора с МЗ. Темпът на растеж при осигурителните вноски аналогично е с над 30% спрямо предходната година. Постигат се целите на ръководството, поставени при краткосрочното и дългосрочно планиране за запазване на структурните съотношения в рамките на общия обем харчове за годината. Запазена е тенденцията за превишение на приходите над разходите за периода, което е съпроводено със своевременно разплащане на задълженията и запазване на финансова стабилност.
Общо разходи |
2020 г. |
2019 г. |
Сравнение с 2019 г. |
Отн. Дял 2020 г. в % |
1 559 723 |
1 224 053 |
335 670 |
100,00 |
|
Разходи за материали |
356 878 |
259 033 |
97 845 |
22,88 |
Разходи за външни услуги |
61 677 |
61 894 |
217 |
3,95 |
Разходи за амортизации |
61 405 |
67 747 |
- 6 342 |
3,94 |
Разх. за възнаграждения |
882 289 |
678 719 |
203 570 |
56,57 |
Разходи за осигуровки |
151 752 |
116 021 |
35 731 |
9,73 |
Други разходи |
24 535 |
18 799 |
5 736 |
1,57 |
Извънредни разходи |
235 |
888 |
- 653 |
0,02 |
Приписани р-ди за наеми |
20 952 |
20 952 |
0 |
1,34 |
(табл. 2)
Общият размер на задълженията към 31.12.2020 г. са на 286 293 лв. и
включват:
- към доставчици – 31 103 лв.;
- провизии за неизползвани отпуски от персонала – 185 964, в т.ч.:
- заплащане на персонала – 166 996 лв.;
- за осигурителни вноски – 18 968 лв.
- към НАП – 29 226 лв.
- към персонала за краткосрочни възнаграждения- 40 000 лв.
Задълженията към доставчици са текущи, със срок на погасяване до един месец, основната част от които са за доставка на медикаменти, консумативи, храна, електроенергия. Дължими са допълнителните нетни възнаграждения към персонала по договора с МЗ в размер на 40 000 лв., както и осигурителни вноски върху тях. Начислени са разходи за провизии поради натрупани неизползвани отпуски на работници и служители за 185 964 лв., в т.ч. за осигурителни вноски - 18 968 лв. Предприети са последователни действия за намаляване на този тип разходи. Взети са мерки за преструктуриране и постепенно намаляване на тези отпуски. Сред основните цели на дружеството е утвърждаване на наложената вече тенденция за ограничаване на задълженията в рамките на предвидимата краткосрочност на погасяванията, за което се прилагат и нужните политики и комплексни мерки.
Коефициентът на обща ликвидност на дружеството за 2020 г. е в размер на 9,55 спрямо 20,85 за предходната година. Характеризиращият платежоспособността за погасяване на близки до балансовата дата падежи коефициент на абсолютна ликвидност е в границите на 8,42, а за сравнение през 2019 г.- 18,77.
Коефициентът на задлъжнялост за годината, показващ степента на зависимост на предприятието от своите кредитори, е 0,53, което е далеч от критичните стойности над 1. В същото време коефициентът на финансова автономност е в размер на 1,9, което показва обезпечеността на задълженията на дружеството със собственото му имущество.
През 2020 г. финансовият резултат на „СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД – гр. Хасково е счетоводна печалба преди данъчно облагане в размер на 78 735.45 лв., като се наблюдава ръст от 34 560.78 лв. спрямо предходния отчетен период. След данъчно облагане нетния финансов резултат за периода е в размер на 70 861.91 лв., което е близо двойно увеличение спрямо 2019 г.
Анализът показва завидна финансова стабилност на дружеството в усложнена обстановка. Обуславя се изпреварващ темп на нарастване на приходи над темпа на увеличение на разходите, съчетан със стремежа за текущо погасяване задълженията и мениджмънт, предоставящ ресурсно обезпечение и самостоятелност.
Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет – Хасково реши:
1. Приема годишния счетоводен отчет за 2020 г. на “СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД – гр. Хасково.
2. Освобождава от отговорност управителя на “СБАЛПФЗ – Хасково” ЕООД – гр. Хасково.
3. Натрупаната печалба в размер на 70 86191 лв. към 31.12.2020 г. да се отнесе в допълнителните резерви в капитала на дружеството.
„ЦЕНТЪР ЗА ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ – ХАСКОВО“ ЕООД - гр. Хасково
„Център за психично здраве – Хасково“ ЕООД – гр. Хасково е създаден посредством пререгистриране на съществуващия “Областен диспансер за психични заболявания със стационар Хасково“ ЕООД, съгласно Решение № 598/27.08.2010 г. на Общински съвет - Хасково и Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №78/14.12.2010 г. и №78/05.07.2013 г. на Министрество на здравеопазването. През м. март 2019 г. „ЦПЗ“ получава ново разрешение от МЗ - № 78/28.03.19 г., в което се признава второ ниво на компетентност в изпълнение на медицински стандарт „Психиатрия“.
Дейността на „ЦПЗ-Хасково“ се състои в спешна психиатрична помощ; диагностика и лечение на лица с психични разстройства; психотерапия и психосоциална рехабилитация; психиатрична и психологична експертна дейност; създаване и поддържане на регионална информационна система на лица с психични разстройства за нуждите на регистъра. Осъществява диагностика, лечение, периодично наблюдение и рехабилитация на психично болните на територията на Хасковска област.
Регистрираният капитал на „ЦПЗ – Хасково“ ЕООД е в размер на 238 640 лв., разпределени в 23 864 дяла по 10 лева за всеки един. Всички принадлежат на едноличния собственик на капитала Община Хасково.
Към 31.12.2020 г. дружеството има 58 души персонал и се ръководи и представлява от д-р Йордан Павлов Михайлов – избран за управител с Решение №855 от 26.06.2015 г. на Общински съвет – Хасково. Впоследствие договорът за възлагане управлението на дружеството е удължен с още 3 /три/ години, съгласно Решение №750 от 28.09.2018 г. на Общински съвет – Хасково, т.е. до 01.09.2021 година.
Приходите на дружеството за 2020 г. са в размер на 1463 х.лв., от които:
- Финансиране от Министерство на здравеопазването - 1394 х. лв.
- Приходи от предоставени медицински услуги - 66 х. лв.
- От дарения за медикаменти - 3 х. лв.
Приходите за 2019 година са били в размер на 1300 х. лева, от които финансиране от МЗ – 1221 лв.; от медицински услуги – 72 х. лв. , от дарения медикаменти – 7 х.лева.
От изложените факти е видно, че финансирането от МЗ е със 173 х. лв. повече в сравнение с 2019 г., приходите от медицински услуги са намалели с 6 х. лв., даренията за медикаменти също са намалели с 4 х. лева.
Разходите за 2020 година са 1456 х. лв., както следва:
- За заплати и осигурителни вноски - 1138 х. лв.
- Разходи за суровини, материали и външни услуги - 242 х. лв.
В това число – за суровини и материали – 127 х.лв.
Разпределени:
- енергийни продукти – 44 х. лв.
- вода – 11 х. лв.
- др. материали – 72 х. лв.
- за външни услуги – 115 х. лв.
Разпределени:
- Пощенски услуги – 2 х. лв.
- Застраховки - 4 х. лв.
- Консултантски д-ти – 2 х. лв.
- Други в.услуги – 107 х. лв.
- Разходи за амортизация и обезценка на ДМНА - 44 х. лв.
- Други разходи - 32 х. лв.
В това число данък сгради – 2 х. лв.
и такса битови отпадъци – 4 х лв
Разходите за 2019 г. са били в размер на 1285 х.лв. разпределени, както следва: за заплати и осигурителни вноски – 958 х.лв.; Разходи общо за суровини, материали и външни услуги – 246 х.лв. в това число: за суровини и материали – 137 х. лв. /разпределени: за енергийни продукти – 43 х.лв., за вода – 14 х. лв., за др. материали – 80 х.лв./; външни услуги – 109 х.лв. /разпределени: пощенски услуги – 3 х.лв., юридически услуги – 3 х.лв., др.услуги – 95 х.лв./; за амортизация – 43 х.лв.; други разходи – 38 х.лв. /в т. ч. данък сгради – 4 х .лв./
Сравнявайки финансовите показатели с тези от предходната година е видно, че: разходите за заплати и осигуровки са нараснали със 180 х.лв., но и персоналът е нараснал с 8 души. Общо разходите за суровини, материали и външни услуги са намалели с 4 х.лева, като в т.ч. разходите само за суровини и материали са намалели с 10 х.лв. /разходите за вода са паднали с 3 х.лв., за др. материали (медикаменти) са намалели с 4 х.лв./, а разходите за външни услуги са нараснали с 6 х. лв.; Разходите за амортизация и обезценка са нараснали с 1 х. лв., а перо „други разходи“ е намаляло с 6 х. лева.
Задълженията за 2020 г. са, както следва:
- към доставчици – 12 х. лв.
- към персонал – 20 х. лв.
- осигурителни задължения – 2 х .лв.
- данъчни задължения – 1 х. лв.
- други задължения – 39 х. лв.
или общо: -74 х. лв.
За 2019 г. задълженията са били 38 х.лв., в т.ч. към доставчици – 15 х. лв., към персонал – 18 х.лв., осигурителни задължения – 3 х. лв., данъчни задължения – 2 х. лв., т.е. имаме повишение на задълженията с 36 х. лева.
„Център за психично здраве – Хасково“ ЕООД – гр. Хасково приключва 2020 година със счетоводна печалба в размер на 7 х.лв. /6731 лв./, а след приспадането на данък печалба, нетната печалба е 6 х.лв. /6058 лв./.
През 2019 г. центърът е бил със счетоводна печалба в размер на 15 х. лева /нетна 13 х. лева./
Печалбата е намаляла със 7 х. лв., като следва да се отчете влиянието на ковид-пандемията, която се отрази във всички сфери.
Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет - Хасково реши:
1. Приема годишния счетоводен отчет за 2020 г. на „Център за психично здраве – Хасково“ ЕООД – гр. Хасково.
2. Освобождава от отговорност управителя на “Център за психично здраве – Хасково” ЕООД – гр. Хасково.
3. Натрупаната печалба в размер на 6058 лв. към 31.12.2020 г. да се отнесе в допълнителните резерви в капитала на дружеството.
„СПЕЦИАЛИЗИРАНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ПО ОНКОЛОГИЯ - ХАСКОВО“ ЕООД
„СБАЛО - Хасково“ ЕООД е единственото лечебно заведение в Хасковска и Кърджалийска област, оказващо комплексна помощ в организацията, ръководството и извършването на профилактика, активно издирване, ранна диагностика, комплексно лечение, периодично наблюдение, палиативно лечение и подобряване качеството на живот на пациенти със злокачествени заболявания и преканцерози.
„СБАЛО - Хасково“ ЕООД обслужва население от общо 383521 жители /за 2019г./ от Хасковска и Кърджалийска област.
През 2020 г. дружеството се представлява и управлява от д-р Матей Матеев, който е избран за управител с Решение №748 от 28-09.2018 г. на Общински съвет - Хасково. Общата численост на персонала по щат е 90 човека, като в сравнение с предходната увеличението е с 1 бр.
Структурата на „СБАЛО-Хасково“ ЕООД е изградена на функционално-блоков принцип, както следва:
- Консултативно- диагностичен блок
- Регистратура
- Консултативни кабинети- хирургичен, кабинет по медицинска онкология, гинекологичен кабинет, дерматологичен и радиологичен кабинет, преданестезиологичен кабинет
- Отделения без легла
- Клинично- диагностично структури- Клинична лаборатория
- Регионален раков регистър и медицинска информация
- Стационарен блок
- Отделение по медицинска онкология- 35 легла/ в т.ч. 5 легла за Палиативни грижи/ и 5 места за краткотраен престой
- Отделение по лъчелечение- 20 легла
- Отделение по хирургия в областта на онкологичните заболявания- 5 легла. В отделението се осъществява и дейност по анестезиология.
- Административно- стопански блок
- Аптека
Въз основа на представения годишен счетоводен отчет на дружеството за изминалата 2020 г. се извърши анализ на постигнатите резултати от дейността и съпоставка с тези, отчетени през предходната 2019 г. въз основа на следните финансови и оперативни показатели:
През 2020 г. в „СБАЛО-Хасково“ ЕООД са постъпили приходи в размер на 9 195 хил. лв. 9 136 хил. лв са от медицински услуги и 59 хил.лв. са приходи за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка. В сравнение с 2019 г. приходите са се увеличили с 308 хил. лв.
Отчетените разходи за 2020 г. са в размер на 9 719 хил.лв. или с 855 повече от предходната година и са разпределени, както следва:
- Разходи за заплати и осигуровки - 1 665 хил.лв.
- Разходи за суровини и материали - 7 447хил.лв.
- Разходи за амортизация - 188 хил.лв.
- Разходи за външни услуги - 204 хил.лв.
- Финансови разходи и разходи за лихви - 57 хил.лв.
- Други разходи - 158 хил.лв.
Задълженията на болницата за 2020 г. са в размер на 3 263 хил.лв. Това са задължения към фирми-доставчици - 3 024 хил. лв., задължения към персонал и осигурителни фондове - 164 хил. лв., данъчни задължения - 39 хил. лв., други задължения - 36 хил. лв.
Показатели за ликвидност:
Ликвидността показва способността на дружеството да посреща текущите си задължения към доставчици, персонал, държава, да извършва своите текущи плащания към кредитори, да погасява своевременно краткосрочни задължения.
Коефициент на обща ликвидност - 0,72 (текущи активи/ текущи пасиви - зад. до 1 г.) спрямо 0,58 за 2019 г.
Коефициент на бърза ликвидност - 0,50 (текущи активи- МЗ/ текущи пасиви) спрямо 0,47 за 2019 г. За покриването на 1 лв. текущи задължения дружеството разполага с 0,50 лв. за отчетния период и 0,47 лв. за предходния период, като дружеството е подобрило ликвидността си.
Коефициентите за незабавна и абсолютна ликвидност са 0,07 и са запазили стойността през текущия период спрямо предходния период.
Показателите за финансова автономност ( коефициент на финансова автономност 1,88 и коефициент на задлъжнялост 0,53) показват, че дружеството през 2020 г. има висока финансова автономност. Собственият капитал е достатъчен да покрие пасивите.
Показателите за рентабилност показват, че през 2020 г. за един лев от нетния размер на приходите от продажба е реализирана 0,005 лв. загуба, от собствения капитал 0,008 лв., от пасивите 0,005 лв. и от използването на реалните активи 0,005 лв. загуба.
„Специализирана болница за активно лечение по онкология- Хасково“ ЕООД приключва 2020 г. със счетоводна загуба от 49 хил.лв. За сведение през 2019 г. дружеството е формирало печалба от 23 хил.лв.
Предвид гореизложеното предлагам Общински съвет – Хасково да вземе следното
РЕШЕНИЕ:
На основание чл.137, ал.1, т.3 от Търговския закон и чл.10, ал.1, т.17 от Наредба за реда и условията за упражняване правата на община Хасково в търговски дружества с общинско участие в капитала, Общински съвет - Хасково реши:
1. Приема годишния счетоводен отчет за 2020 г. на „Специализирана болница за активно лечение по онкология - Хасково“ ЕООД - гр. Хасково
2. Освобождава от отговорност управителя на „СБАЛО - Хасково“ ЕООД - гр.Хасково.
КМЕТ НА ОБЩИНА
ХАСКОВО:
/Станислав Дечев/